زمان جاری : جمعه 28 اردیبهشت 1403 - 10:39 قبل از ظهر
نام کاربری : پسورد : یا عضویت | رمز عبور را فراموش کردم



چرا باید عضو پرتال شیمی ایران شوم؟

با عضویت در این تالار شما می توانید مطلب ارسال کنید، می توانید سوالات خود را بپرسید تا دیگران به آنها پاسخ دهند و یا به سوالات دیگران پاسخ دهید

ارسال پاسخ
تعداد بازدید 1420
نویسنده پیام
hamed آفلاین


ارسال‌ها : 8
عضویت: 29 /5 /1390
سن: 25
تشکرها : 1
تشکر شده : 2
موقعیت های شغلی رشته شیمی

پنجشنبه 11 دی 1348 - 03:30
نقل قول این ارسال در پاسخ گزارش این ارسال به یک مدیر
elm2030 آفلاین



ارسال‌ها : 6
عضویت: 13 /1 /1391
تشکرها : 1
تشکر شده : 3
پاسخ : 1 RE شیمی کجاها کار داره؟
شیمی آلی
زمينه‌اي است که از ديدگاه تکنولوژي اهميتي فوق‌العاده دارد. شيمي آلي شيمي رنگ و دارو، کاغذ و مرکب، رنگينه‌ها و پلاستيک‌ها، بنزين و لاستيک چرخ است. شيمي آلي، شيمي غذايي است که مي‌خوريم و لباسي است که مي‌پوشيم. از جمله فرصت‌هاي شغلي ممكن مي توان براي افراد متخصص در اين گرايش مي‌توان به موارد زير اشاره كرد:
سنتز ترکيبات آلي: كار درمراكز داروسازي و كمك به سنتز دارو ومواد آرايشي بهداشتي.
طيف سنجي آلي: كار در آزمايشگاه‌هاي شناسايي مواد شيميايي كنترل كيفي.
صنايع شيمي آلي و پليمر: ارتباط تنگاتنگي بين شيمي آلي و شيمي پليمر وجود دارد. سنتز پليمرهاي جديد، اصلاح ساختار پليمرها به منظور بهبود خواص آن‌ها و ايجاد خواص جديد براي كاربردهاي خاص مي‌تواند انگيزه‌اي براي كارخانجات و مراكز علمي براي استفاده از يك كارشناس ارشد شيمي آلي باشد.
سينتيک و مکانيزم واکنشهاي آلي: بسياري از صنايع فعال شيمي به‌خصوص بخش‌هاي درگير با پترشيمي و نفت شاخه‌اي از شيمي آلي هستند كه با بررسي مكانيسم واكنش‌ها و سنتيك آن‌ها مي‌توان اطلاعات ارزشمندي بدست آورد و براي ساخت كاتاليزورهاي جديد و افزايش سرعت واكنش‌ها و نيز افزايش راندمان توليد از آن‌ها استفاده كرد كه اينهه همه از تخصص‌هاي يك شيمي‌دان آلي است.
بيوشيمي: بيوشيمي بررسي شيمي سيستم‌هاي زيستي است. كه ارتباط تنگاتنگي بين آن و شيمي آلي برقرار است. يكي ديگر از مراكز جذب شيمي دان آلي مي تواند اين مراكز باشد.
شيمي معدني
فارغ التحصيلان رشته شيمي معدني در مراكز علمي و پژوهشي مي توانند به بررسي
كاتاليزورها، شيمي آلي، فلزي ،صنايع معدني ،مطالعات الکتروشيميايي کمپلکس هاي معدني و نانو ذرات بپردازند و نيز در صنايع مختلفي مانند استخراج مواد شيميايي از منابع معدني توليد انواع مواد شوينده ضدعفوني كننده پاك كننده و... مشغول به كار شوند.
شيمي تجزيه
کنترل کيفيت محصول
بيشتر صنايع توليدي نيازمند به توليد با کيفيت يکنواخت هستند. براي کسب اطمينان از برآورده شدن اين نيازمندي مواد اوليه و همچنين محصول نهايي توليد، مورد تجزيه‌هاي شيميايي وسيعي قرار مي‌گيرند.
نمايش و کنترل آلوده کننده‌ها
فلزات سنگين پسمانده‌هاي صنعتي و حشره کشهاي آلي کلردار، دو مشکل کاملا شناخته شده مربوط به ايجاد آلودگي هستند. به منظور ارزيابي چگونگي توزيع و عيار يک آلوده کننده در محيط، به يک روش تجزيه‌اي حساس و صحيح نياز است و در کنترل پسابهاي صنعتي، تجزيه شيميايي روزمره حائز اهميت است.
مطالعات پزشکي و باليني
عيار عناصر و ترکيبات مختلف در مايعات بدن، شاخصهاي مهمي از بي نظمي‌هاي فيزيولوژيکي مي‌باشند. محتوي قند بالا در ادرار که نشانه‌اي از يک حالت ديابتي است و وجود سرب در خون، از شناخته‌ترين مثالها در اين زمينه مي‌باشد. كه همه به تجزيه كيفي و كمي نياز دارند.
عيارگيري
از ديدگاه تجارتي در برخورد با مواد خام نظير سنگهاي معدني، ارزش سنگ معدن، از روي فلز موجود در آن تعيين مي‌شود. اين موضوع مواد با عيار بالا را نيز غالبا شامل مي‌شود؛ بطوري که حتي تفاوت کم در غلظت مي‌تواند از نظر تجاري تاثير قابل ملاحظه‌اي داشته باشد. بنابراين يک روش تجزيه‌اي قابل اعتماد و صحيح از اهميت اساسي برخوردار است.
شيمي فيزيك
در كشور ما بيشتر فرصت‌هاي شغلي شيمي فيزيك در مراكز پژوهشي و علمي است، كه مي‌تواند به تغييرات بسيار مهمي در صنايع مختلف شيمي منجر شود. با بررسي، تعيين سمت و سوي واکنش، تعادل در واكنش هاي شيميايي و تعادلات فازي، تغييرات انرژي، الکتروشيمي و سينتيک شيميايي (Chemical Kinetic)مي‌توان صنايع مختلف شيمي را به سمتي هدايت كرد كه بيشترين سود ممكن را بدست آورد و همچنين از اتلاف انرژي جلوگيري و راندمان توليد محصول را افزايش داد.

امضای کاربر : تردیدها به ما خیانت می کنند، انها ما را از رسیدن به انچه استحقاق رسیدن به آنها را داریم باز می دارند
جمعه 01 اردیبهشت 1391 - 01:40
نقل قول این ارسال در پاسخ گزارش این ارسال به یک مدیر
تشکر شده: 3 کاربر از elm2030 به خاطر این مطلب مفید تشکر کرده اند: hamed / napoleon / alikeshavarzi /
amassoumi2001 آفلاین



ارسال‌ها : 1
عضویت: 15 /3 /1391
سن: 30


پاسخ : 2 RE موقعیت های شغلی رشته شیمی
سلام. به نظر من به هیچ رشته ای به اندازه شیمی بی اهمیتی نمیشه.

یکشنبه 11 تیر 1391 - 20:26
نقل قول این ارسال در پاسخ گزارش این ارسال به یک مدیر
pasban آفلاین



ارسال‌ها : 2
عضویت: 9 /5 /1391


پاسخ : 3 RE موقعیت های شغلی رشته شیمی
سلام منم 2ترم دیگه دارم تموم شه.اگه کاری بود منم خبر کنید.
دبیر انجمن شیمی پیام نور:سمانه پاسبان

دوشنبه 09 مرداد 1391 - 23:09
نقل قول این ارسال در پاسخ گزارش این ارسال به یک مدیر
ارسال پاسخ



برای ارسال پاسخ ابتدا باید لوگین یا ثبت نام کنید.


پرش به انجمن :